Rabu, 04 November 2015

Apa Link Antara Asid Urik dan Insulin Resistance?

Apa Link Antara Asid Urik dan Insulin Resistance?

Tahap asid urik yang tinggi, juga dikenali sebagai hyperuricemia, hampir selalu disebabkan oleh rintangan insulin. Rintangan insulin (ketidakupayaan badan untuk memproses dengan betul insulin) adalah keadaan pra-diabetes yang mendorong sehingga gula darah, trigliserida, tekanan darah, dan gout dan mampu mengurangkan kolesterol HDL yang baik. Rintangan insulin bertanggungjawab untuk hampir semua dewasa-awal diabetes jenis II; banyak tekanan darah tinggi dan gout; dan juga peratusan besar penyakit jantung.

Seperti yang ramai di antara anda sudah tahu, asid urik adalah bahan buangan yang biasanya dijumpai di dalam darah. Ia datang daripada pecahan bahan-bahan yang dipanggil "purines". Jumlah yang tinggi bahan buangan ini dalam darah boleh menyebabkan kristal untuk membentuk pada sendi, yang membawa kepada gout, tophi dan juga batu karang.

Dalam satu kajian yang besar (Serum tahap asid urik dan risiko diabetes jenis 2: a. Kajian prospektif, dengan Vidula Bhole dan rakan-American Journal of Medicine 123: 957-961 2010) 4,800 orang dan di luar musim bunga mereka (4,300 yang lain ) menunjukkan bahawa bakal data dari dua generasi menyediakan bukti bahawa individu yang mempunyai hyperuricemia, termasuk orang dewasa yang lebih muda, mempunyai risiko masa depan yang lebih tinggi daripada jenis 2 kencing manis bebas daripada lain-lain faktor risiko yang diketahui.

Dalam satu lagi kajian baru-baru (Sains Klinikal, 2013 Februari; nilai prognostik asid urik pada pesakit dengan kencing manis jenis 2 dan penyakit arteri koronari) 3,700 orang, kajian menunjukkan hubungan yang erat antara gout dan sindrom metabolik, gabungan keadaan perubatan yang yang berkaitan dengan pertahanan insulin dan meningkatkan peluang seseorang mendapat penyakit jantung dan kencing manis. Pada akhir kajian itu, 264 pesakit telah meninggal dunia. Pesakit dengan tahap tertinggi asid urik meninggal dunia pada kadar 14%, manakala pesakit dengan tahap terendah meninggal dunia pada kadar 5%. Para penyelidik menyimpulkan, pada pesakit dengan jenis 2 kencing manis dan disahkan CAD (penyakit arteri koronari), peningkatan tahap asid urik meramalkan kematian secara bebas daripada diketahui faktor-faktor risiko kardiovaskular.

Selain itu, sebagai satu lagi komponen rintangan insulin, tahap trigliserida dan hyperuricemia masing-masing telah dilaporkan bebas yang dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung koronari. Walau bagaimanapun, walaupun tidak ada hubungan langsung antara hypertriglyceridemia dan hyperuricemia, mereka dihubungkan dengan penyebut yang sama: diet diperkaya dalam fruktosa. Fruktosa bukan sahaja meningkatkan pengeluaran dalaman asid urik tetapi juga mendorong sintesis lipid de novo, dengan itu menyebabkan output hepatik dipertingkatkan lipoprotein trigliserida yang kaya.

Jadi, dalam jumlah, mendapat kawalan hyperuricemia anda boleh mengurangkan risiko anda syarat-syarat lain yang membentuk komponen sindrom metabolik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar