Rabu, 04 November 2015

Kekurangan adrenal - Bagaimana Tekanan dapat menghancurkan Kesihatan Anda

Kekurangan adrenal - Bagaimana Tekanan dapat menghancurkan Kesihatan Anda

Adakah mana-mana tanda-tanda dan gejala berikut berdering benar untuk anda?

- Anda berasa letih sepanjang masa, tanpa sebarang sebab
- Anda telah kesukaran bangun pagi walaupun anda masuk tidur pada jam baik
- Anda memerlukan kopi, teh mengandungi kafein, pop, atau perangsang lain hanya untuk pergi
- Anda mendapati bahawa anda mendapat lonjakan tenaga pada waktu malam
- Anda mempunyai toleransi yang lemah terhadap tekanan (sama ada mental, emosi atau fizikal)
- Anda mempunyai banyak nafsu memakan makanan (masin atau manis)
- Anda telah jatuh sakit lebih kerap atau apabila anda sakit ia seolah-olah untuk berlama-lama untuk lebih lama

Jika anda menjawab ya untuk majoriti ini, kemungkinan anda mengalami kekurangan adrenal.

Kekurangan adrenal, atau dikenali sebagai keletihan adrenal, seolah-olah telah menjadi satu keadaan yang semakin berleluasa dalam dunia moden kita. Mengapa? Sebab kami telah menjadi dunia yang overachievers, di mana bekerja diri anda mati disambut, kami sentiasa berada di luar, tidak mengambil masa yang cukup untuk berehat, pulih, dan tidur. Jadi ramai orang berada di bawah tekanan yang berterusan, mereka tidak sedar bahawa mereka secara tidak sengaja merosakkan kesihatan mereka. Apabila saya mengatakan tekanan, ini termasuk bukan sahaja tekanan psikologi, tetapi juga perkara-perkara seperti jangkitan kronik, alahan, pendedahan kepada racun kimia, penggunaan perangsang (termasuk kafein dan nikotin), pemakanan miskin, trauma fizikal, dan tabiat tidur yang miskin. Semua perkara-perkara ini, antara lain, boleh mencetuskan tindak balas tekanan dalam badan anda, yang boleh merosakkan.

Bagaimana badan anda berurusan dengan tekanan yang bergantung kepada berfungsinya kelenjar adrenal anda, dan jika kelenjar adrenal anda tidak berfungsi dengan baik maka banyak sistem lain dalam badan anda akan mula merosot, jika mereka tidak sudah. Mengapa saya berkata demikian? Nah, kelenjar adrenal anda adalah seperti satu pengawal selia tuan badan anda.

Bergantung fungsi mereka, mereka boleh memberi kesan kepada sistem imun anda, hormon seks, tahap gula dalam darah, fungsi psikologi, sistem kardiovaskular, dan metabolisme, untuk menamakan beberapa. Itu banyak kerja untuk dua kelenjar kecil yang terletak di atas buah pinggang anda seperti topi segi tiga.

Tekanan kronik adalah salah satu perkara yang paling merosakkan yang boleh berlaku kepada kesihatan anda. Tidak semua peristiwa tekanan boleh dielakkan, tetapi membentuk tabiat yang baik (pemakanan yang betul dan tidur) dan membangunkan mekanisme menangani ketegangan yang baik boleh membantu mengimbangi beberapa kesan negatif yang dikaitkan dengan tekanan. Walau bagaimanapun, jika anda berada di tahap di mana anda mengesyaki kekurangan adrenal, ia mungkin masa telah adrenal anda dinilai. Setelah dinilai (selalunya melalui ujian air liur), kelenjar adrenal anda boleh kemudian sewajarnya disokong untuk memulihkan fungsi yang betul dan untuk mengelakkan isu-isu kesihatan yang lebih serius di jalan. Jangan biarkan tekanan merosakkan kesihatan anda

Tidak ada komentar:

Posting Komentar