Rabu, 04 November 2015

Ekstrak Botani Penting: Klasifikasi mereka, Komponen dan Penggunaan Perubatan

Ekstrak Botani Penting: Klasifikasi mereka, Komponen dan Penggunaan Perubatan

Rawatan farmakologi menggunakan tumbuh-tumbuhan telah digunakan sejak zaman dahulu. Tumbuhan disediakan manusia pelbagai manfaat perubatan yang tidak ramai ketahui. Tumbuh-tumbuhan mengandungi komponen kimia yang boleh disediakan sebagai ekstrak untuk pelbagai kegunaan. Berikut adalah beberapa komponen penting tumbuhan '.

Lipid

Terdapat dua jenis lipid, baik (Lipoprotein Ketumpatan Tinggi) dan tidak baik (Low Density Lipoprotein) itu. Lipid tumbuhan, yang disimpan di dalam benih, adalah lemak yang baik. Mereka juga dipanggil trigliserida, atau ester rantai panjang asid lemak seperti asid palmitik, asid stearik, dan asid oleik. Asid lemak yang digunakan untuk rawatan kulit.

Fenol

Fenol berguna sebagai antiseptik, dan sebagai pelopor untuk ubat-ubatan terapeutik kerana kumpulan hidroksil mereka yang bertugas dengan sebuah cincin aromatik atau atom karbon. Ia digunakan dalam rawatan kuku kaki tumbuh ke dalam, juga.

Tannins

Tanin adalah sebatian polifenolik, yang secara kimia yang kompleks, terdiri daripada carboxyls atau hydroxyls. Bahan-bahan larut air terdapat dalam hampir semua bahagian spesies jenis tumbuh-tumbuhan, seperti kekacang, kacang, dan beri, yang mana mengandungi komponen yang baik untuk saluran pencernaan. Tanin adalah penting untuk pengeluaran kulit, yang digunakan sebagai pelekat, dan anti-bahan menghakis.

Protein

Protein, atau asid amino, adalah blok binaan badan. Tanpa mereka, sel-sel dan tisu-tisu yang tidak boleh berkembang dengan baik. Tumbuhan dan haiwan mengandungi bahan kimia penting yang mempunyai kegunaan terapeutik.

Alkaloid

Alkaloid mengandungi atom nitrogen asas. Contoh alkaloid adalah morfin, Atropine, piridina, dan kuinina. Ini adalah komponen beberapa analgesik, perangsang, dan ubat-ubatan antiarrhythmic. Mereka boleh diekstrak daripada tumbuh-tumbuhan seperti bunga popi, dan haiwan, seperti kulat.

Karbohidrat

Terdiri daripada karbon, hidrogen, dan oksigen, karbohidrat, dan boleh digunakan sebagai penstabil, pengikat, pemekat, dan gel dalam industri kosmetik dan farmaseutikal. Mereka boleh berada di dalam polisakarida atau bentuk monosakarida.

Glikosida

Glikosida ialah produk hidrolisis dengan pengeluaran gula atau glycones dan aglycones. Bahan-bahan ini mempunyai gula dan bukan gula komponen. Mereka melindungi sesetengah tumbuhan oleh pengaktifan mereka dengan enzim untuk menghasilkan toksin yang akan menjadikan mereka perosak tahan. Dalam bidang perubatan, mereka bertindak sebagai perangsang jantung dan ubat tahan sakit.

Minyak meruap

Minyak penting mempunyai pelbagai jenis kegunaan seperti bertindak sebagai diuretik, perangsang, antiseptik dan sebagai racun perosak. Mereka mempunyai ciri-ciri anti-bakteria, menjadikan mereka popular sebagai scrub badan dan penyegar udara. Contoh minyak meruap adalah kayu putih, pudina, dan lavender.

Resin

Resin adalah tebal, cecair likat yang dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan yang biasa digunakan dalam cat dan varnis. Mereka berbeza dari satu kilang yang lain, dengan beberapa mempunyai ketelusan yang kurang dan kelikatan lebih daripada yang lain. Sesetengah resin boleh dicampur dengan minyak meruap untuk menghasilkan oleoresins.

Balsams

Ini adalah oleoresins datang dari pelbagai pokok, bunga, dan pokok renek. Ia digunakan sebagai aroma aromatik dalam aromaterapi. Ia juga digunakan sebagai ubat batuk untuk melegakan sakit dan kering kerongkong.

Lendir

Ini adalah glycoproteins yang tebal tetapi kutub. Ia digunakan umum sebagai salap topikal untuk kulit jengkel kerana konsisten likat dan tindakan yang menenangkan. Mereka juga boleh digunakan sebagai demulcents. Lendir boleh diekstrak daripada pelbagai tumbuh-tumbuhan seperti kaktus, lidah buaya dan rumpai laut.

Kaedah yang biasa penyediaan ekstrak botani adalah melalui pengekstrakan dengan etanol, aseton, atau eter. Kilang itu dicuci, kering dan direndam dalam etanol dan kemudian dihancurkan, diserap atau dicerna untuk memperolehi ekstrak.

Ekstrak ini boleh dibuat ke dalam pelbagai bentuk. Bentuk pepejal yang lebih kuat kerana ia tidak mengandungi air atau sebarang cecair. Sekurang-kurangnya tertumpu adalah tinctures, yang dicairkan dengan alkohol, manakala ekstrak cecair mempunyai nisbah 1: 1; 1 ml pelarut dengan 1 gram ekstrak botani.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar