Rabu, 04 November 2015

Banyak Mangsa Kemalangan Auto juga mengalami kecederaan buku lali

Banyak Mangsa Kemalangan Auto juga mengalami kecederaan buku lali

Setiap hari ribuan orang yang terlibat dalam kemalangan kereta setiap hari. Kaki terseliuh adalah kecederaan biasa dalam kemalangan kenderaan bermotor. Kebanyakan orang malangnya tidak fikir lagi sakit pergelangan kaki mereka selepas kemalangan itu, tumpuan hanya pada leher mereka dan sakit belakang. Tanpa pengetahuan kecederaan buku lali pembekal penjagaan kesihatan anda tidak dapat membetulkan masalah itu, dan yang mungkin akan membawa kepada kehidupan yang buku lali dan kaki masalah masa depan.

Pergelangan kaki itu merupakan usaha yang sangat kompleks yang direka untuk menyerap sejumlah besar tenaga apabila anda berjalan, berlari dan melompat. Ini penyerapan kuasa membantu melindungi lutut, pinggul, dan belakang. Dengan hanya berjalan kaki anda akan menyerap 125% daripada berat badan anda, semasa berjalan mereka menyerap kira-kira 250% -300% dari berat badan anda.

Terseliuh buku lali adalah overstretching atau terkoyak satu atau lebih daripada ligamen buku lali / kaki. Ligamen adalah band berserabut sangat sukar tisu perantara yang membantu untuk memegang tulang di tempat, dan menjaga mereka daripada bergerak terlalu jauh. Kebanyakan keseleo pergelangan kaki, kira-kira 95% adalah terseliuh penyongsangan. Satu terseliuh penyongsangan berlaku apabila gulung kaki ke luar dengan jari-jari kaki menghala ke bawah. Gerakan ini berlaku apabila kaki anda pada brek atau papan lantai, manakala yang belakang berakhir atau memukul dari sisi.

Dengan kecederaan buku lali, ia adalah sangat penting bahawa buku lali, serta kecederaan lain, dinilai oleh pakar penjagaan kesihatan yang dilatih dalam penilaian dan rawatan kemalangan kereta dan kecederaan hujung. Tanpa diagnosis yang tepat adalah mustahil untuk mempunyai protokol rawatan yang sewajarnya bagi kecederaan anda.

Keseleo pergelangan kaki diletakkan di dalam 3 kategori, berdasarkan keseriusan kecederaan. Terdapat beberapa petunjuk yang akan memberitahu anda bagaimana teruk yang boleh menjadi, seperti bunyi pop, permulaan pantas bengkak, dan jumlah lebam, tetapi tahap itu benar-benar hanya ditentukan selepas satu penilaian oleh profesional yang terlatih.

Gred 1 keseleo adalah ringan lebih regangan satu atau lebih daripada ligamen buku lali. Dengan kecederaan ini anda boleh biasanya masih berjalan dan berlari dalam garis lurus tanpa masalah terlalu banyak.

Gred 2 keseleo adalah sederhana kepada teruk lebih regangan dan terkoyak ringan kemungkinan ligamen buku lali. Dengan kecederaan ini orang yang biasanya boleh berjalan tetapi tidak dapat berjalan dan usul sisi tidak boleh dilakukan dalam kebanyakan kes.

Gred 3 keseleo adalah sederhana kepada terkoyak penuh satu atau lebih daripada ligamen di buku lali. Dengan kecederaan ini orang yang secara amnya tidak boleh menanggung apa-apa berat badan tanpa perembatan.

Gred 1 dan 2 terseliuh boleh dirawat dengan manipulasi manual sendi terjejas buku lali dan program senaman pemulihan menyeluruh. Kecederaan ini biasanya sembuh dengan cepat jika dirawat dengan betul.

Gred 3 keseleo akan sering kali memerlukan penilaian oleh pakar ortopedik. Ini selalunya akan dikehendaki untuk memukau dan pada ketika mempunyai prosedur pembedahan. Selepas ini mereka juga akan memerlukan program pemulihan yang sepatutnya.

Pastikan untuk buku lali anda dinilai selepas kecederaan dan menyelamatkan diri dari tahun masalah masa depan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar