Rabu, 04 November 2015

Manfaat Kesihatan Unik Minyak Kelapa

Manfaat Kesihatan Unik Minyak Kelapa

Pada tahun-tahun kebelakangan ini, semakin ramai orang telah menyokong kelebihan yang besar bahawa minyak kelapa boleh menyediakan untuk pelbagai keadaan seperti penurunan berat badan, mengekalkan paras kolesterol penjagaan kulit, penjagaan rambut, imuniti yang lebih baik dan sebagainya. Sebab-sebab mengapa minyak kelapa boleh memberikan apa-apa faedah adalah disebabkan oleh bahan kimia, khususnya trigliserida rantaian sederhana.

Profesional penjagaan kesihatan telah lama mencadangkan bahawa kita mengurangkan penggunaan kita lemak tepu lagi komposisi minyak kelapa adalah lebih daripada 90% lemak tepu. Oleh itu, ia kelihatan seolah-olah ada yang tidak konsisten dan kita perlu faham mengapa ia sering disyorkan walaupun kadar melampau lemak tepu.

Penyokong-penyokong minyak kelapa menunjukkan bahawa majoriti lemak tepu pada masa ini adalah dalam bentuk trigliserida rantaian sederhana (dalam asid laurik tertentu). Ini trigliserida dituntut untuk diserap dengan baik dalam badan dan digunakan sebagai bekalan tenaga segera, tidak disimpan dalam bentuk lemak badan sebagai rantai tinggi trigliserida kerap berada. Adalah dikatakan bahawa asid laurik bertindak untuk meningkatkan tahap kolesterol HDL pelindung di dalam badan yang baik untuk pengurusan penyakit jantung.

Manfaat untuk Berat Badan
Terdapat banyak bukti anekdot bahawa menggunakan minyak sebagai makanan tambahan boleh menyebabkan kehilangan berat badan yang berkesan (walaupun ia perlu dikatakan bahawa terdapat bukti saintifik sedikit terus menyokong tuntutan). Sesetengah orang menggantikan minyak lain yang digunakan dalam masakan dan makanan persiapan manakala yang lain akan memakannya dengan sendiri, makan sehingga tiga atau empat sudu sehari.

Walaupun sebab mengapa ia boleh membawa kepada kehilangan berat badan tidak segera jelas, beberapa penganut memerhatikan bahawa ia membuatkan mereka berasa lebih kenyang dan lebih mudah untuk berpegang kepada diet karbohidrat yang rendah. Terdapat tuntutan lain bahawa ia meningkatkan kadar metabolisme supaya lebih banyak tenaga dibakar.

Manfaat untuk Penjagaan Rambut
Minyak kelapa dianggap sebagai salah satu daripada bahan-bahan semulajadi yang lebih baik untuk rambut yang sihat. Dengan menggunakan ia kerap untuk rambut dan kulit kepala maka ia akan menyebabkan rambut yang mempunyai kilauan yang sihat dan bersinar. Ramai orang menggunakannya sebagai perapi dan memohon selepas mandi. Jika digunakan secara konsisten maka antikulat boleh mengurangkan kejadian kelemumur dan ia berkesan melembapkan kulit kepala.

Manfaat untuk urut
Terdapat beberapa ahli terapi urut profesional yang belum cuba menggunakan minyak kelapa sebagai pelincir urut mereka di peringkat dalam kerjaya mereka. Apabila mereka telah mencuba maka sebahagian besar tidak akan berubah apabila mereka mendapati bahawa meluncur dan slaid sifat-sifat sesuai dengan gaya urutan mereka. Hakikat bahawa minyak kelapa adalah pepejal pada suhu bilik boleh dianggap sebagai kelemahan untuk beberapa tetapi ia cair dengan cepat dengan haba badan dan berasa hebat pada kulit selepas urutan.

Manfaat untuk Penjagaan Kulit
Ramai profesional penjagaan kulit akan mencadangkan kepada pelanggan mereka bahawa mereka menggunakan minyak kelapa sebagai sebahagian daripada rejim penjagaan kulit mereka. Mempunyai berkata walaupun, banyak tuntutan mengenai mengurangkan kedutan dan tanda-tanda penuaan perlu diambil dengan ijazah keraguan kerana mereka tidak semestinya disokong oleh kajian saintifik.

Setelah menyebut secara ringkas beberapa faedah potensi penggunaan minyak kelapa adalah penting untuk menyebut bahawa terdapat skeptis yang mengaku bahawa beberapa tuntutan yang dibuat oleh penyokong adalah amat dibesar-besarkan dan tidak berdiri kepada kajian saintifik yang ketat. Khususnya jika anda sedang meninjau untuk menggunakan minyak kelapa untuk membantu dalam pengurusan penyakit jantung atau penurunan berat badan, maka ia adalah idea yang baik untuk berbincang dengan doktor anda sebelum anda mula menggunakannya sebagai tambahan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar