Rabu, 04 November 2015

Asal Dan Ciri-ciri Ubat Homeopati

Asal Dan Ciri-ciri Ubat Homeopati

Asal-usul homeopati dapat dikesan kembali kepada kerja-kerja pakar perubatan Jerman Dr. Samuel Hahnemann. Bidang perubatan alternatif adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa tubuh manusia mempunyai kuasa untuk menyembuhkan dirinya sendiri. Menurut teori ini, tanda-tanda apa-apa penyakit jarang perlu ditindas dengan ubat-ubatan. Ia boleh digunakan sebagai petunjuk untuk menganalisis keperluan badan. Proses penyembuhan tubuh manusia boleh dirangsang dengan penggunaan ubat-ubatan ini.

Ciri-ciri penting:

Ubat-ubatan homeopati adalah sangat dicairkan untuk menjadikannya kuat dan mengurangkan kesan-kesan negatif ubat. Doktor konvensional merawat penyakit berdasarkan manifestasi fizikal manakala bidang ini alternatif perubatan menganggap keseluruhan kesejahteraan pesakit.

Ubat-ubatan ini pada dasarnya berasal dari tumbuh-tumbuhan, galian dan haiwan. Sebahagian daripada produk haiwan yang paling biasa digunakan ialah cecair dakwat dari sotong, madu dari lebah dan sebagainya. Antara ubat-ubat juga diperolehi daripada bijih mineral seperti sulfur dan natrium klorida.

Ubat-ubatan homeopati disediakan dengan cara yang unik dengan campuran alkohol, air dan bahan-bahan aktif. Campuran ini kemudian ditapis dan berwarna dihasilkan. Berwarna ini dicairkan untuk mengurangkan kepekatan dan meningkatkan kuasa penyembuhan. Ubat-ubat ini boleh didapati dalam julat potensi yang berbeza.

Ubat-ubat ini boleh didapati dalam bentuk cecair atau pencairan, pelet dan tablet. Ubat-ubat ini boleh dimakan bersama-sama dengan ubat-ubatan konvensional untuk merawat pelbagai penyakit. Ia agak berkesan dalam merawat sejuk, selsema, alahan dan ekzema. Walaupun ubat-ubatan ini digunakan untuk merawat pelbagai penyakit-penyakit lain, kebanyakan orang ragu kebolehan penyembuhan. Ia juga diberikan dalam PMS pada wanita, kemurungan, kebimbangan dan sakit sendi.

Ia adalah penting untuk mengelakkan minuman kuat ketika menggunakan ubat-ubatan homeopati kerana ia boleh menyebabkan ia tidak berkesan. Kopi dan alkohol harus dielakkan sepenuhnya. Jadi adalah lebih baik untuk menyimpan ubat-ubatan ini jauh dari persediaan yang kukuh seperti Vicks, Tiger balm dan sebagainya.

Manfaat Perubatan Homeopati:

Produk-produk ini perubatan adalah selamat dan jarang mengemukakan apa-apa kesan sampingan. Dos ubat-ubatan yang kecil dan dicairkan jadi ia dipercayai menjadi benar-benar tidak berbahaya. Selain itu, seperti ubat-ubatan ini yang berasal dari tumbuh-tumbuhan dan mineral, ia cenderung untuk meningkatkan keupayaan penyembuhan badan yang menyeronokkan dan menarik.

Kebanyakan ubat-ubatan ini boleh didapati di kaunter tetapi ia adalah penting untuk mendapatkan nasihat pengamal perubatan sebelum mengambilnya. Oleh kerana terdapat ubat-ubat yang berbeza dikaitkan dengan penggunaan ubat-ubatan ini, ia adalah penting untuk menggunakan dengan sewajarnya. Doktor homeopati menilai gejala penyakit dan mentadbir ubat-ubatan sewajarnya. Walau bagaimanapun, ubat-ubatan yang berbeza diberikan kepada orang yang mempunyai penyakit yang sama seperti tubuh manusia dan tindak balas kepada ubat-ubatan sebahagian besarnya berbeza.

Walaupun tidak ada bukti saintifik bahawa bidang ini alternatif perubatan berkesan, ia adalah sebahagian besarnya digunakan di negara-negara yang berbeza untuk merawat pelbagai jenis penyakit. Hari ini homeopati ubat-ubatan boleh didapati walaupun melalui kedai dalam talian pada kadar harga yang berbeza. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk berunding dengan doktor sebelum mentadbir ubat-ubatan ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar