Rabu, 04 November 2015

Cara Tidur yang Cukup?

Cara Tidur yang Cukup?

Menghadapi kesukaran tidur pada waktu malam? Tidak dapat tidur atau tidak boleh tinggal tidur? Salah satu keperluan asas untuk kehidupan yang sihat adalah untuk mendapatkan jumlah yang cukup tidur. Tanpa tidur yang betul kita sering mengalami kesukaran untuk melalui hari kita kerana ia menghalang keupayaan kita untuk memberi tumpuan, keupayaan kita untuk mengurangkan berat badan, dan keupayaan kita untuk merasa termotivasi, antara banyak perkara lain. Kami tidak pernah benar-benar menghargai betapa berharganya tidur adalah untuk fungsi normal kita sehingga ia hilang.

Walaupun "standard" negeri-negeri yang kita semua perlu 8 jam tidur, ini adalah hanya satu garis panduan. Kita semua perlu tidur, tetapi berapa banyak daripada itu yang kita perlukan adalah individu. Satu orang mungkin memerlukan 7 jam manakala yang lain mungkin perlu 9 jam untuk berfungsi dengan betul. Jika anda mengalami kesukaran tidur, mungkin ada banyak sebab-sebab, dari psychophysiologic (bimbang dan tekanan), psikiatri, ubat-ubatan dan alkohol (kafein termasuk dalam kategori ini), tidur yang berkaitan sindrom pergerakan, masalah pernafasan tidur yang disebabkan, alam sekitar, hormon, sebab-sebab perubatan yang lain dan juga kebersihan tidur miskin. Dalam artikel ini, kita akan meneroka cara-cara mudah untuk membantu meningkatkan kebersihan tidur anda dan dengan itu membantu anda mendapatkan beberapa mata ditutup juga diperlukan:

- Jadual katil-masa yang tetap dan panggilan masa setiap hari (termasuk hujung minggu!) - Anda akan lakukan sendiri merugikan dengan tidur di pada hujung minggu kerana badan anda sebenarnya memerlukan rutin untuk membantu menetapkan tabiat tidur yang baik

- Sediakan 30-60 min sebelum tidur ritual yang anda mengulangi setiap hari (mempertimbangkan membaca buku - tiada apa yang terlalu menarik, journal, mandi panas, meditasi, rutin penjagaan diri) - ini lagi akan membantu badan anda mewujudkan rutin untuk membantu anda tidur

- Elakkan elektronik (TV, komputer, tablet, telefon, dan lain-lain) sekurang-kurangnya 30-60 min (keutamaan lebih lama) sebelum tidur - kecerahan skrin telah ditunjukkan untuk mempengaruhi pengeluaran melatonin (molekul penting yang dibuat oleh badan untuk membantu awak tidur). Malah mengelakkan elektronik di mana-mana dekat dengan badan anda semasa anda tidur (ini termasuk telefon bimbit anda!)

- Elakkan minum arak untuk mendorong tidur. Elakkan semua produk yang mengandungi kafein (termasuk coklat dan beberapa ubat-ubatan ke kaunter)

- Pastikan tempat tidur adalah selesa (termasuk bantal anda jika anda menggunakannya)

- Pastikan bilik tidur anda adalah benar-benar gelap semasa waktu tidur anda (sebarang cahaya yang memasuki bilik anda boleh mengganggu pengeluaran melatonin)

- Pastikan tiada bunyi yang mengganggu (mempunyai hingar putih atau memakai penyumbat telinga boleh membantu untuk menghapuskan bunyi lalu lintas, antara lain)

- Pastikan anda tidak pergi ke katil lapar - jika anda perlu snek lewat memilih satu tanpa gula / karbohidrat ringkas tetapi sesuatu dengan protein dan menjadikannya sebagai snek kecil kerana makan terlalu banyak juga akan mengganggu tidur

- Menempah bilik tidur anda untuk tidur dan berjimak dan apa-apa lagi - minda anda harus hanya tertumpu kepada kedua-dua perkara apabila anda memasuki bilik tidur anda

- Latihan harian (tetapi tidak dalam tempoh beberapa jam sebelum tidur)

- Apabila penggera anda berbunyi pada waktu pagi, jangan tekan tunda, tidak berlama-lama di atas katil anda - bangun dan pergi melihat ke langit waktu pagi (tanpa tingkap, kenalan, gelas) selama beberapa minit - ini sebenarnya akan mematikan anda pengeluaran melatonin dan membantu anda memulakan hari anda dengan semangat!

Jika selepas sebulan anda masih mendapati bahawa anda mengalami kesukaran tidur ia mungkin masa untuk mempertimbangkan beberapa sebab-sebab yang lain dibincangkan secara ringkas sebagai penyebab untuk insomnia anda. Panggilan untuk temujanji dengan Dr. V untuk membantu anda menentukan apa yang menyebabkan anda untuk insomnia mungkin dan bagaimana untuk mengatasinya.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar