Rabu, 04 November 2015

Ataxia Telangiectasia - Ayurveda Rawatan Herba

Ataxia Telangiectasia - Ayurveda Rawatan Herba

Telangiectasia ataxia, yang merupakan penyakit neuro-degeneratif jarang dan diwarisi, juga dikenali sebagai AT atau Louis Sindrom Bar. Individu yang terlibat dengan penyakit ini menunjukkan tanda-tanda ciri, terutamanya hilang keseimbangan. A disfungsi otak kecil menyebabkan kehilangan koordinasi dan pergerakan sukarela. Telangiectasia adalah kerana diluaskan kapilari yang dapat dilihat di bahagian-bahagian yang berlainan di badan, terutamanya mata. Penyakit ini juga mengurangkan imuniti, meningkatkan kerentanan terhadap jangkitan - terutamanya telinga, sinus dan paru-paru - dan juga meningkatkan kerentanan terhadap kanser. Individu yang terlibat juga memaparkan pencapaian ditangguhkan, penuaan awal, dan makan dan juga masalah menelan. Pembentangan gejala biasanya bermula berlaku di awal kanak-kanak. Pengurusan moden keadaan ini biasanya termasuk rawatan simptomatik, pendidikan khas dan penyeliaan jangka panjang oleh pakar-pakar dari pelbagai bidang penjagaan kesihatan yang berbeza.

Ubat-ubatan Ayurvedic yang mempunyai tindakan tertentu pada otak dan sistem saraf pusat digunakan untuk merawat ataxia. Ubat-ubatan yang mempunyai kesan menenangkan pada kapilari dan salur darah digunakan untuk merawat telangiectasia. Immunomodulation adalah sangat penting pada individu yang terlibat, dan ubat-ubatan yang tindakan tertentu yang diketahui meningkatkan imuniti digunakan dalam dos yang tinggi dalam pengurusan keadaan ini. Ubat-ubatan juga perlu diberi untuk meningkatkan metabolisme semua tisu dalam badan dan juga untuk mengelakkan kerosakan sel-sel. Ubat-ubatan yang dikenali dalam Ayurveda sebagai 'rasayanas' sangat penting dalam pengurusan dan pencegahan pencapaian ditangguhkan dan penuaan awal.

Rawatan simptomatik perlu diberikan untuk jangkitan telinga, sinus dan paru-paru di samping menyediakan rawatan untuk meningkatkan imuniti tertentu saluran pernafasan.

Ubat-ubatan herba yang berguna dalam rawatan ataxia termasuk ubat-ubatan seperti Ashwagandha (Withania somnifera), Haridra (Curcuma longa), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), dan Bala (Sida cordifolia). Ubat Herbomineral dan gabungan-ubat yang berguna dalam memelihara dan meningkatkan fungsi otak termasuk Bruhat Vat Chintamani, Vasant Kusumakar Ras, Brahmi Vati, Dashmoolarishta, Ashwagandhadi Churna, Pathyadi Qadha, Makardhwaj Vati, dan Kamp Vatari Ras.

Ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat telangiectasia termasuk herba seperti Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Guduchi (Tinospora cordifolia), Amalaki (Emblica Officinalis) dan Usheer (Vetiveria zizanoidis). Ubat yang digunakan untuk meningkatkan daya tahan individu yang terlibat dan juga mencegah penuaan awal termasuk herba seperti Shatavari (Asparagus racemosus), Pippali (Piper longum), Chitrak (Plumbago zeylanica), Punarnava (Boerhaavia diffusa) dan Kutki (Picrorrhiza kurroa).

Prosedur Ayurveda Panchkarma seperti Shiro-Dhara, Nasya, dan urutan badan penuh, diikuti dengan anjuran stim decoctions berubat, juga mungkin berguna dalam rawatan AT; Walau bagaimanapun, ia perlu digunakan secara bijaksana dan berhati-hati, supaya dapat memberi manfaat tanpa memburukkan lagi telangiectasia itu. Ubat-ubatan seperti Nirgundi (Vitex negundo) dan Dashmool (Sepuluh akar kayu) adalah amat berguna dalam prosedur ini.

Pengurusan moden ataxia telangiectasia telah membolehkan individu yang terjejas dengan keadaan ini untuk bertahan selama lebih dari 25 tahun. Penggunaan menyokong ubat-ubatan herba Ayurvedic ketara boleh merawat gejala, merawat komplikasi jangka panjang, meningkatkan kualiti hidup, dan meningkatkan lagi survival jangka panjang pesakit itu. Rawatan herba Ayurvedic itu mempunyai peranan yang pasti untuk bermain dalam pengurusan ataxia telangiectasia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar