Rabu, 04 November 2015

Popular Pelarasan Kiropraktik

Popular Pelarasan Kiropraktik

Bagi kebanyakan orang, pelarasan kiropraktik kebanyakannya terhad kepada manipulasi tulang belakang (yang boleh menakutkan untuk beberapa kerana ketakutan mereka sakit dan tidak diingini komplikasi) tetapi pada hakikatnya, ahli tulang melakukan banyak prosedur untuk mencapai pelarasan tulang belakang, bergantung kepada jenis penyakit dan tanda-tanda terapi. Tujuan utama semua prosedur kiropraktik adalah untuk meningkatkan dan memulihkan hubungan yang normal dan penjajaran tulang belakang tulang belakang untuk menggalakkan synchrony yang neuron, hormon dan imunologi dalam pesakit.

Adalah penting untuk berbincang dengan pembekal penjagaan kesihatan anda atau pengamal kiropraktik mengenai pelarasan kiropraktik yang berbeza dan gerakan yang boleh membantu dalam kes anda.

Pelbagai alat digunakan oleh pengamal kiropraktik dalam keadaan di mana aktiviti-aktiviti fizikal yang normal adalah sukar kerana tahap dan intensiti kesakitan atau risiko atau tempoh penderitaan boleh meningkatkan dengan teknik manual. Dengan instrumen dibantu menyesuaikan, pesakit boleh mencapai kestabilan teras, biomekanik tulang belakang dan kekuatan dengan kesakitan yang minimum. Tujuan menggunakan peranti yang berbeza dan instrumen adalah dengan menggunakan momentum badan untuk menggalakkan penjajaran optimum seluruh sendi. Alat pelarasan yang paling popular digunakan oleh kiropraktor adalah Neuromechanical Impulse Melaraskan Instrument dan Harrison pegangan tangan Melaraskan Instrument. Kedua-dua peranti ini menghasilkan frekuensi dinamik yang besar dan kuasa-kuasa puncak linear berbanding peranti Activator Pelarasan (dibincangkan di bawah).

Kebanyakan ahli tulang juga menggunakan alat-alat khas dan jadual yang mempunyai tetapan boleh laras untuk membenarkan pengendali untuk mengangkat atau menggugurkan segmen tulang belakang oleh satu atau lebih inci dari ruang rehat atau di permukaan badan basal. Penggunaan jadual penurunan laras membolehkan pengamal kiropraktik untuk memohon kuasa untuk membuat penjajaran semula tulang belakang lebih mudah. Walaupun tanpa sebarang terapi seterusnya, drop meja membantu dalam melegakan gejala sciatica, mengurangkan kesakitan, sakit pelvis, gangguan lumbar plexus dan gangguan cakera tulang belakang seperti herniasi atau prolaps melibatkan vertebra serviks atau lumbar kembali. Selain itu, pesakit yang mengalami kecederaan akut tunjang atau trauma, usia lanjut, osteoporosis berdiri lama dan penyakit complicative sama juga boleh mendapatkan manfaat daripada terapi meja drop.

Kaedah Activator juga digunakan oleh pengamal kiropraktik pada pesakit yang mempunyai kekurangan ketumpatan jisim tulang (dalam keadaan seperti osteoporosis, osteopenia dan gangguan tulang lain yang bukan calon mungkin untuk mobilisasi atau pelarasan manual). Ini pelarasan kiropraktik memerlukan Activator Melaraskan instrumen yang boleh digunakan daya tarikan lembut untuk penjajaran semula sendi vertebra. Batang pego seperti atau jack hammer seperti aktiviti instrumen Activator membolehkan tulang untuk melaksanakan prosedur untuk menyelaraskan semula tulang pelarian atau sendi.

Had terbesar terapi ini adalah kadar perlahan penambahbaikan yang boleh mengambil minggu untuk menghasilkan keputusan yang ketara; dengan itu memanjangkan tempoh jumlah terapi dan tempoh kesakitan. Kelebihan terbesar adalah sifat sakit bebas daripada terapi yang tidak menghasilkan rasa tidak selesa selepas terapi atau kesakitan. Laporan penyelidikan yang diterbitkan dalam The Journal of Canadian Chiropractic Association menunjukkan bahawa teknik kiropraktik seperti rawatan Upper serviks, Alaxander dan Activator adalah antara kaedah rawatan pilihan di klinik kiropraktik. Pada masa ini terdapat lebih 22 laporan penyelidikan berjaya dan kajian kes yang menunjukkan keberkesanan terapi Activator dalam pengurusan gejala.

Teknik Diversified adalah gabungan teknik yang berbeza atau prosedur kiropraktik yang direka untuk meningkatkan kestabilan keseluruhan dan penjajaran tulang belakang. Ia juga boleh menghasilkan bunyi pop ciri yang menandakan pembebasan vakum atau gelembung udara dari ruang bersama. Ia di lokasi strategik disyorkan untuk sendi tulang belakang subluxated, sendi kaki dan kecederaan sukan. Penggunaan jumlah yang tepat amplitud dan teknik halaju tinggi membolehkan tulang untuk menggunakan kekerasan biomekanik yang membantu dalam penstabilan bersama atau pelarasan tanpa menggunakan sebarang peralatan. Sesungguhnya ia adalah salah satu daripada manipulasi agresif dan pesakit dengan kepadatan mineral tulang terjejas tidak adalah calon sesuai untuk prosedur.

Konsep utama Teknik Sacral-Occipital (SOT) telah disiasat, maju dan dijelaskan oleh Dr. MB DeJarnette yang mendalam mengkaji konsep asas manusia anatomi, fisiologi dan patho-fisiologi dan dibahagikan unit neurologi asas dalam tiga kategori asas (1, 2, 3). Beliau mencadangkan agar berfungsi secara optimum di dalam badan manusia adalah bergantung kepada sambungan optimum occipit (asas tengkorak) dan sakrum (antara tulang sulbi dan L5 atau asas tulang belakang). Teknik ini menggunakan berat dan tekanan graviti blok berbentuk baji untuk penjajaran yang betul vertebra tulang belakang. Penggunaan gabungan blok adalah bergantung kepada gejala-gejala utama, kekuatan dan kestabilan otot dan keputusan atau cadangan ujian neurologi dan radiologi. Ia amat membantu dalam pemulihan optimum fungsi saraf. Jerry I. Hochman melaporkan penemuan penyelidikan dalam 5 pesakit yang mantap ketidakstabilan lumbar dan penyelewengan sacroiliac. Walau bagaimanapun, dengan terapi SOT berkala, 21% peningkatan -57% diperhatikan dalam gerakan lumbar dalam semua pesawat.

Selain pelarasan kiropraktik, terdapat pelbagai kaedah rawatan lain yang direka bentuk untuk memenuhi keperluan individu. Bercakap dengan chiropractor anda untuk mengetahui lebih lanjut mengenai terapi yang berbeza.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar