Rabu, 04 November 2015

Terapi alternatif kepada Melegakan Sakit Belakang

Terapi alternatif kepada Melegakan Sakit Belakang

Sakit belakang adalah masalah yang memberi kesan kepada hampir setiap orang pada satu ketika dalam hidup mereka. Sakit belakang boleh berlaku disebabkan oleh pelbagai sebab: mengalami kecederaan otot, tekanan kecil, menarik / terkoyak ligamen atau mencubit beberapa saraf. Punca-punca utama sakit belakang adalah:

· Membongkok canggung, untuk tempoh yang lama

· Mengangkat, membawa, menolak, atau menarik dengan cara yang salah

· Postur yang tidak betul

· Memandu dalam kedudukan yang bertungkus-lumus atau memandu untuk tempoh yang lama tanpa mengambil rehat

· Berlebihan otot

Sakit belakang boleh membangunkan dengan tiba-tiba, atau secara beransur-ansur dari masa ke masa. Sakit seperti ini umumnya tidak serius, dan boleh sembuh dalam masa beberapa minggu, dengan mengambil ubat, dan dengan melakukan senaman ringan seperti berjalan kaki.

Untuk sakit belakang yang bertahan lebih daripada enam minggu (yang doktor menggambarkan sebagai kronik), atau sakit yang berulangkali kembali semula kerana sebab yang kecil, adalah lebih baik untuk pergi untuk terapi alternatif. Di bawah adalah senarai terapi yang boleh menjadi efektif dalam memberikan bantuan kepada sakit belakang, dan menyembuhkan dalam jangka masa panjang.

Tetapi sebelum kita membincangkan lebih lanjut mengenai terapi alternatif, saya ingin menunjukkan beberapa "gejala bendera merah" yang memerlukan bantuan perubatan serta-merta, dan tidak boleh dipandang ringan.

Anda perlu mendapatkan bantuan perubatan dengan segera jika sakit belakang anda disertakan dengan:

· Demam 38 ° C (100.4 ° F) atau di atas

· Penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan

· Bengkak di belakang

· Kesakitan yang tetap kembali yang tidak meringankan selepas berbaring

· Sakit di dada atau tinggi di belakang anda

· Sakit ke bawah kaki anda dan di bawah lutut

· Kehilangan pundi kencing atau usus kawalan

· Ketidakupayaan untuk membuang air kecil

· Kebas di sekitar kemaluan, punggung atau laluan belakang

· Kesakitan yang teruk pada waktu malam

Sekarang mari kita lihat pada terapi alternatif yang boleh membantu mengurangkan sakit belakang anda.

Latihan - terdapat sesi yang dijalankan oleh tenaga pengajar yang berkelayakan untuk tempoh masa yang ditentukan yang termasuk latihan untuk menguatkan otot anda dan meningkatkan kedudukan anda.

Fisioterapi - fisioterapi disampaikan oleh profesional penjagaan kesihatan terlatih yang memahami sistem badan secara keseluruhan pesakit, dan kemudian mereka bentuk rejim holistik untuk merawat masalah fizikal. Fisioterapi ini menggunakan gabungan teknik terapi manual. Ini termasuk menggunakan tangan untuk menggerakkan sendi dan tisu lembut; mentadbir transcutaneous Saraf Stimulasi elektrik (TENS) yang menggunakan arus elektrik untuk menghalang atau menyekat isyarat sakit ke otak; terapi ultrasound di mana gelombang bunyi frekuensi tinggi digunakan untuk merawat kecederaan tisu yang mendalam dengan merangsang peredaran darah dan aktiviti sel; atau terapi akuatik yang dijalankan di dalam kolam renang hidroterapi khas untuk meningkatkan peredaran darah, melegakan kesakitan, dan berehat otot.

Alexander teknik - ini adalah teknik yang membantu anda menghapuskan ketegangan otot yang tidak perlu dari badan anda. Tujuannya adalah untuk membuat anda mengetahui sebarang tabiat buruk postur yang anda ada, dan melatih anda dalam mendapatkan postur yang baik, dan meningkatkan keseimbangan dan penjajaran anda ketika berjalan atau duduk.

Acupuncture - ini adalah satu terapi purba Cina yang melibatkan memasukkan jarum halus di mata pelbagai badan anda. Menurut perubatan Cina, tempat-tempat tertentu di dalam badan, apabila dirangsang, boleh membetulkan aliran tenaga dalam badan dan melegakan penyakit. Akupunktur telah terbukti untuk melegakan sakit belakang.

Terapi penyongsangan - ini melibatkan tergantung badan terbalik. Terapi penyongsangan dipercayai mengambil tekanan graviti di luar akar saraf dan cakera dalam tulang belakang anda dan meningkatkan ruang di antara vertebra anda. Terapi penyongsangan merupakan satu kaedah regangan tulang belakang anda (daya tarikan tulang belakang) untuk melegakan sakit belakang. Terapi penyongsangan telah didapati berkesan dalam memberikan bantuan kepada sakit belakang, dan boleh diamalkan di rumah, menggunakan jadual penyongsangan didapati secara komersial. Terapi penyongsangan menyediakan manfaat tambahan lain seperti aliran peningkatan darah ke otak, dengan itu meningkatkan ingatan; saliran darah dan limfa yang dipegang dalam rizab di kaki, dengan itu membantu untuk menggerakkan cecair dikumpulkan ke dalam teras untuk pengoksigenan, penapisan, dan penghapusan bahan buangan selular metabolik; dan meningkatkan peredaran darah. Walau bagaimanapun, kerana penyongsangan meningkatkan tekanan darah dan tekanan intraocular, anda tidak perlu cuba terapi penyongsangan jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, penyakit jantung, atau glaukoma.

Blok akar saraf - steroid atau anestetik disuntik ke belakang anda untuk membuka sekatan saraf terperangkap atau radang pada tulang belakang anda. Untuk lebih berkesan, suntikan perlu dibuat tepat pada tempat yang betul di belakang anda, jadi prosedur akan dijalankan di bawah sinar-X atau panduan CT.

Tahap rendah terapi laser - laser tenaga yang rendah memberi tumpuan kepada belakang anda untuk mengurangkan keradangan dan menggalakkan pembaikan tisu.

Pembedahan - ini hanya disyorkan apabila semua terapi lain gagal untuk menghasilkan keputusan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar